Geen succes zonder verhaal

Een van de aspecten die bijdraagt aan succesvol zijn wie je bent, is spreekvaardigheid. Echter voordat je gaat spreken is het van groot belang om onder andere te weten waar je in gelooft en waarom je doet wat je doet. Dan ben je er klaar voor om je stem te laten horen.

Je moet vooral meer beter en groter dan de ander.

Deze derde blog in de serie van vijf, gaat over de derde stap in zelfleiderschap; motivatie.

Dagelijks valt mij op hoe moeilijk mensen het vinden om over zichzelf te praten. Als het over hun onderneming gaat, is het voor ondernemers veel makkelijker. Ze duiken de diepte in, vertellen over hun bedrijfsprocessen, hun doelgroep, benoemen aantallen, statistieken en bedragen. Professionals praten over hun beroep, hun studie en carrière. Dit is niet vreemd. De maatschappij dwingt ons continu bezig te zijn met presteren. Je moet steeds meer, beter, groter. En vooral meer beter en groter dan de ander. Maar waar zit jouw drive, jouw passie, jouw motivatie in dit geheel? Weet je nog waarom je bent gaan doen wat je nu doet? Wat mij betreft is de vraag ‘waarom je niet doet wat je wel zou willen doen’ van even groot belang. Dat komt in een volgende blog aan de orde.

In de leukste gesprekken verandert de sfeer soms wanneer ik vraag: ‘waarom doe jij wat je doet?. De best bespraakte mensen vallen stil, kijken verward, alsof ik ze overval met deze vraag. Hakkelend en zoekend naar woorden volgt een onsamenhangend verhaal. Dit is de perfecte manier om de aandacht van je gesprekspartner kwijt te raken.

Herken jij je in bovenstaande situatie? Kan het zijn dat je je overvallen voelt omdat je (nog) niet de tijd hebt genomen om door alle drukte heen, stil te staan bij het ‘waarom’? Maar laat dát nou net de kern van jouw verhaal zijn. Dé nummer één reden waarom mensen bij jou willen horen, met jou zaken te willen doen.

Hoe vertel je jouw verhaal? 

Als jij wilt bereiken dat mensen oprecht geïnteresseerd raken in wie jij bent en wat jij doet, dan zit er niets anders op dan te vertellen waar je in gelooft. Door te delen waarom je doet wat je doet en waarom je gaat voor de doelen die jij stelt. Het resultaat staat of valt met de manier waarop jij jouw verhaal vertelt. En hoe je het vertelt hangt af van de mate waarin je zelf gelooft in datgene wat je vertelt. Wanneer je echt gelooft in je verhaal dan zal je spreken vanuit overtuiging. Zo niet, dan zal je spreken vanuit twijfel, op zoek naar goedkeuring of bevestiging. Hoe minder je het zelf gelooft, hoe minder overtuiging, hoe minder enthousiasme, hoe minder je de interesse wekt van de ander.

Wanneer ik vraag wat het zo moeilijk maakt om over zichzelf te praten, krijg ik standaard het volgende antwoord: ‘niemand zit op mijn verhaal te wachten’. Vervolgens komen allerlei argumenten waarom dat zo zou zijn. ‘Ik ben niet interessant, ik kan niet boeiend spreken, ik ben niet zo goed als een ander, het gaat niet om mij’ en ga zo maar door. Ik weet zeker dat je zelf nog een aantal argumenten kunt verzinnen.

Geloof in wie je bent en wat je doet.

Ik ben het met je eens dat niet iedereen op jouw verhaal zit te wachten. Maar geef eerlijk toe, jij vindt ook niet alles wat je hoort interessant, toch? Jij focust je op de onderwerpen die jou aanspreken, die bij jou passen. Nou, focus dan op de mensen die jou wel interessant vinden en bij jou passen. En die zijn er echt wel, meer dan genoeg. Geloof in wie je bent en wat je doet. Je zal zien dat het, naast de spreektechnieken, een stuk makkelijker én plezieriger wordt om jouw motivatie te delen.

Wil je delen wat jouw waarom is en hoe je dat inzet om jouw droom te realiseren? Laat dan een bericht achter onder aan de pagina. Zo kunnen wij elkaar en anderen inspireren. Heb je hulp nodig bij het formuleren van jouw waarom? Ik kijk graag samen met je naar wat je nodig hebt.

Ken jij iemand voor wie mijn blogs interessant kunnen zijn? Ik waardeer het enorm wanneer je ze deelt.

Om meer te weten over de training zelfleiderschap en succesvol zijn wie je bent nodig ik je uit om het trainingsaanbod te bekijken. Mocht je mijn e-book Succesvol zijn wie je bent nog niet hebben, dan kun je het gratis downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *