Succesvol zichtbaar zijn

Wat is zichtbaarheid?

Hou jij net als ik ook van winkelen? Kom, dan neem ik je vandaag mee en gaan we samen gezellig een dagje shoppen.

Uitstraling

We komen aan in mijn favoriete winkel die tot onze verbazing leeg is. Er staan twee goed verzorgde verkoopsters die ons vriendelijk ontvangen en veel vertellen over de nieuwste collectie en de laatste modetrends. Er is één probleem. De kledingstukken zijn niet zichtbaar aanwezig. Jammer! Dus op naar de volgende winkel.

Inhoud

De volgende winkel is prachtig ingericht met rekken waaraan de mooiste kledingstukken hangen. Er hangt zoveel en we kijken onze ogen uit. Daar hangen ze, twee prachtige jurken. Jij twijfelt over de kleur en ik over de maat. Er loopt een onverzorgd ogende dame rond. Ze kijkt nogal chagrijnig. Het lijkt er niet op dat ze bij de winkel hoort. Toch is dat zo. Verder is er niemand te zien. Wij besluiten ook nu te vertrekken en lopen de winkel uit met met lege handen.

Gedrag

In de derde winkel zuchten we allebei opgelucht. Er staan twee goed geklede verkoopsters in een prachtig ingerichte kledingzaak. We zien allebei onze eigen favoriete kledingstukken hangen. Yes! Hier gaan wij zeker slagen.  Maar zodra jij iets wilt vragen zakt de moed ons in de schoenen. De prachtig ogende dames zien ons helemaal niet staan. Ze zijn druk met elkaar in gesprek en lachen luidkeels over hun ervaringen van het afgelopen weekend. Op jouw vraag over een bepaald kledingstuk, krijg je een verveelde blik toegeworpen en kortaf een antwoord die je vraag helemaal niet beantwoordt. Ik besluit een mooi zomerjurkje te kopen maar stoor mij wel heel erg aan het gedrag van de dames. Wat is er toch mis aan dit plaatje.

Hoe ziet jouw zichtbaarheid eruit?

Om het verhaal beter te kunnen volgen is het goed om te weten dat de verkoopsters symbool staan voor “uitstraling”, de kledingstukken voor “inhoud van de boodschap” en de winkel is een “willekeurige ondernemer”.

Wat laten deze drie ondernemers zien aan hun doelgroep?

  • Ondernemer 1: goede uitstraling zonder inhoud
  • Ondernemer 2: wel inhoud, geen of niet de juiste uitstraling
  • Ondernemer 3: inhoud én uitstraling maar zonder het juiste gedrag

Het gevolg is dat in alle drie gevallen de ondernemer niet het gewenste resultaat heeft bereikt.

Zo ben je echt goed zichtbaar
  1. Werk aan een goede inhoudelijke boodschap. Weet waar je voor staat en wat jouw missie en visie zijn. Verbeter je spreekvaardigheid zodat jouw boodschap overkomt zoals je het bedoeld.
  2. Wees bewust van jouw uitstraling. Wat je uitstraalt trek je aan. Dit zit aan de buitenkant (waaronder kleding) én aan de binnenkant (vriendelijk, open, enthousiast).
  3. Zorg voor congruentie. Als jouw inhoud, uitstraling en gedrag niet overeenkomen, kom je ongeloofwaardig over.

De samenstelling bepaalt het resultaat

Zichtbaarheid is een totaal pakket; spreken (inhoud), houding en gedrag (waaronder spreekvaardigheid), kleding en uitstraling. Laat je een van deze onderdelen weg dan is het pakket niet compleet. Realiseer je dan dat een andere samenstelling wellicht niet het gewenste resultaat oplevert. Wat wil jij bereiken met jouw zichtbaarheid? Hoe ga je dat aanpakken? 

Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met zichtbaarheid. Wil je dat met mij delen? Laat dan een bericht achter onderaan de pagina.

Ken jij iemand voor wie mijn blogs interessant kunnen zijn, dan zou ik het super vinden wanneer je ze deelt of doorstuurt.

Zelfleiderschap in Zichtbaarheid

Wil jij weten wat hoe je jouw zichtbaarheid blijvend kunt verbeteren om zo het optimale te halen uit jezelf? Ik verwijs je graag door naar mijn trainingsaanbod. Mocht je mijn e-book ‘Succesvol zijn wie je bent‘ nog niet hebben, dan kun je het gratis downloaden.

2 thoughts on “Succesvol zichtbaar zijn

  1. Beste Monique,

    Na het lezen van deze blog, heb ik mezelf idd de vraag gesteld, hoe zichtbaar ben ik en wil ik worden? En welke van deze 3 voorbeelden ondernemer ben ik zelf. Ik zag mezelf eerst als de derde ondernemer, goede uitstraling maar zonder het juiste gedrag. Dat heb ik kunnen reflecteren en inzien dat ik niet congruent genoeg was. Ik zat altijd in mijn ratio en liet emotie buiten de deur. Door dichtbij mezelf te blijven en mezelf de spiegel voor te houden heb ik een kwaliteitslag gemaakt. Ik kan en ben nu zichtbaar door te durven om er te zijn en toegelaten dat ik kwetsbaar mag zijn en dit als een kracht zal gaan inzetten. Ik ben er nog niet, maar de stap is gezet.

    1. Beste Maritsa,

      Wat goed dat je jezelf de spiegel zo voorhoudt en eerlijk bent tegen jezelf. Alleen zo kun je groeien. Je werkt ontzettend hard en bent absoluut op de goede weg. Nu nog doorzetten en niet opgeven 😉

      Lieve groet,
      Monique

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *