Zichtbaar op social media! Mag het iets minder aub?!

Zichtbaar onzichtbaar

Denk jij weleens “zucht, daar heb je hem of haar weer”? De ondernemer met de zesde post die dag, de vierde foto met een glas wijn en de zoveelste livestream die niet echt ergens over gaat. Heb je het zesde bericht ook gelezen of ben je na de derde post afgehaakt? En hoe zit het met de volgende dag? En de dag daarna? Blijf je zo iemand nog intensief volgen of neemt jouw interesse langzaam af? In de praktijk blijkt dat de persoon langzaam zichtbaar-onzichtbaar wordt. Hij of zij is wel aanwezig maar men scrolt er steeds vaker over heen. It’s just too much!

Kun je te zichtbaar zijn?

Als trouwe lezer van mijn blogs en trouwe fan op Facebook heb je de afgelopen periode veel voorbij zien komen over zichtbaarheid. Voor de vakantie werd mij de vraag gesteld: ‘Hoe weet ik wanneer ik “te” zichtbaar ben? Ik wil niet dat mijn volgers van mij gaan vervelen.’

Afgelopen week kreeg ik dezelfde vraag nog tweemaal. Het is dus een vraag die mensen bezighoudt, vooral mensen die nog niet zo erg zichtbaar durven zijn. Hoewel social media niet mijn expert-gebied is heb ik er wel degelijk een mening over. Ik beperk mij in deze tot zichtbaar zijn op Facebook en LinkedIn.

Teveel informatie

De hele dag komt via talloze kanalen een overvloed aan informatie op ons af. Onze hersenen kunnen maar een bepaalde hoeveelheid verwerken. Alle informatie die buiten deze hoeveelheid valt wordt minder goed opgenomen. Dus de gedachte dat je door overdadig veel zichtbaar te zijn een goede indruk maakt is een misvatting. Een overkill aan zichtbaarheid kan ertoe leiden dat men je op de duur (deels) gaat  negeren. Niet eens om jou, maar omdat het totaal zoveel is.

Ineffectief zichtbaar zijn

Eén van de meest voorkomende redenen om minder of geen likes te ontvangen is wanneer er teveel gepost wordt. Hoe aardig je volgers je ook vinden, elke dag talloze berichten posten gaat vervelen. Bij de vierde of vijfde scrolt men vrolijk door. Jouw zichtbaarheid wordt inefficiënt én ineffectief. Het bereik van je boodschap heeft niet het gewenste effect terwijl je er wel tijd en energie in stopt.

Kwaliteit boven kwantiteit

Toch is het uitermate belangrijk om je wel te laten zien, niet teveel maar ook zeker niet te weinig. Wanneer je maar weinig of heel onregelmatig zichtbaar bent blijf je niet hangen in het geheugen van mensen. Vergeet niet dat er al heel veel is, je wilt niet ondergesneeuwd worden. Het advies van social media experts is 2x per dag en minimaal 3x per week posten op Facebook. Op LinkedIn is 1x per dag meer dan voldoende, zo zeggen de experts. Zorg voor regelmaat. Ook al post je slechts 1x per week iets, doe het iedere week op dezelfde dag en zoveel mogelijk rond hetzelfde tijdstip.

Mijn advies

  1. Ga bewust om met zichtbaarheid. “TEveel is nooit goed. Bij teveel van wat dan ook raken onze hersenen eraan gewend. Het is niet meer nieuw, spannend, verrassend, dus men wordt niet meer getriggerd om alert te zijn.
  2. Ken je doelgroep. Hoeveel je kunt posten is ook afhankelijk van jouw doelgroep. Wat voor de ene teveel is kan voor de ander niet genoeg zijn. Wanneer jij fans hebt die alles wat je post onverminderd liken en waar je veel interactie mee hebt, is het voor hun blijkbaar niet teveel. Dus vooral blijven doen zou ik dan zeggen.
  3. Let op het gedrag van je volgers. Wanneer fans die altijd liken opeens veel minder gaan liken zou dat een signaal kunnen zijn dat je misschien een overkill aan informatie op ze afvuurt. Wees dus alert.

Wees zichtbaar, doe het met mate!

Denk jij nu: “ik herken mezelf hier helemaal niet in, ik wenste wel dat ik meer zichtbaar durfde te zijn” en heb jij moeite met zichtbaar zijn? De oorzaak ligt hoogstwaarschijnlijk dieper dan het oog ziet. Ik kan je helpen erachter te komen wat de werkelijke reden is én ik leer je daarmee om te gaan zodat je zichtbaar wordt op een manier die bij jou past, waar jij je prettig bij voelt.

Meer weten over mijn trainingen? Kom dan op 5 oktober naar de workshop Zichtbaar Zekerder of kijk hier voor de leergang Zelfleiderschap; Succesvol zijn wie je bent.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *