maart 2

Grote en toch haalbare doelen stellen? Zo doe je dat!

0  comments

Think big! Hoe vaak hoor je dat niet als ondernemer. Je bent je bedrijf gestart en werkt aan je droom, maar écht groot denken…dat is een ander verhaal. Niet gek, want zo’n grote droom kan nogal verlammend werken. Babysteps! Of toch niet?

De balans vinden tussen grote doelen stellen en haalbare doelen kiezen, is vaak lastig. Wanneer ben je ambitieus genoeg? En wanneer te? Als ondernemer is het onderscheid soms lastig te maken. Toch is die combinatie makkelijker te maken dan je denkt.

Wanneer je het het hebt over grote, haalbare doelen kiezen, dan zijn er een paar elementen die je helpen.

1.Kies je missie
Waar doe je het echt voor? Wat is het verschil dat jij wil maken? Wanneer is jouw carrière of bedrijf geslaagd? Wat heb je dan bereikt? Hoe voelen je klanten zich? Hoe voel jij je?
Die vragen komen samen in je missie. Je stip op de horizon. Door te selecteren waar je heen wil (en dat mag een heel groot doel zijn), weet je waar je naartoe werkt en is de kans veel groter dat je dit doel bereikt, dan wanneer je dat niet uitschrijft en omarmt. Best eng dus, zo’n missie, maar ontzettend effectief. Dus schrijf een missie op waar je echt een grote glimlach van op je gezicht krijgt. 

2.Visualiseer je einddoel
Hoe ziet dat er uit? Welk probleem heb je opgelost? Dit doel mag oncomfortabel voelen. Sterker nog. Het moet een beetje oncomfortabel voelen. Denk je bij het vaststellen van dit doel ‘moet kunnen’, dan mag je groter denken. Ga zo ver, tot het begint te schuren en je denkt ‘ik weet niet of ik dit wel kan’. Dan zit je goed.

3.Selecteer mijlpalen
Een doel bereik je niet zomaar. Om jezelf gemotiveerd en accountable te houden, is het daarom belangrijk om mijlpalen te selecteren op de route naar jouw doel. Deze mijlpalen zorgen ervoor dat je ook echt aan de slag gaat en je jouw grote doel opbreekt in realistische tussendoelen.

Door deze drie elementen in te vullen, zorg je ervoor dat je realistische doelen stelt die bijdragen aan een groot einddoel, zonder dat je je missie uit het oog verliest. In mijn traject ‘This is me’ is het opstellen van je missie en wat je echt wil een onderdeel dat we samen uitpluizen, zodat je kunt gaan ondernemen met je einddoel in zicht en je effectiever aan de slag gaat in het bereiken van je doelen.

Hoever ben jij? Welke van deze 3 stappen heb jij voor jezelf al in kaart gebracht?


Tags


Deze artikelen zijn wellicht ook interessant:

Storytelling in crisistijd: waarom je verhaal nu belangrijker is dan ooit

‘Ik was zo boos op je, ik kon je wel vermoorden!’

Laat een berichtje achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}