april 27

Het doel heiligt de middelen

0  comments

Was ik een van de eerste sprekers of coaches die een jaar geleden online ging werken? Zeker niet. Mijn eerste reactie was: ‘Online? Met mijn werk? Dat kan niet! Ik moet mijn klanten zien, observeren van hun kruin tot hun grote teen en ik wil ervaren wat ze uitstralen. Ik zet klanten op een podium. Dat doe je niet online. Geen podium? Geen training. Echt niet.’

En hoewel die reactie heel gerechtvaardigd leek – want er is ook nu nog steeds niets zo fijn als face to face contact en elkaar echt zien tijdens een training – was die niet terecht. Onder leiding van mijn business coach die haar klanten al waarschuwde dat deze fase wel eens langer dan een paar maanden kon duren, ging ik op zoek naar alternatieven. Alternatieven die een deel van de werkwijze veranderden, maar niet het resultaat. Een aanpassing die ervoor zorgde dat ik kon blijven doen wat ik het allerbelangrijkste vind: mensen helpen om hun missie te leven en dat – in hun verhaal – uit te stralen naar anderen en zo impact te maken.

Dus al na een paar weken bracht ik meer tijd achter camera’s en schermen door dan ooit. Ik zorgde voor wat praktische randzaken, zoals een goede technische setup en een goede camera en ik ging aan de slag. Het resultaat: het afgelopen jaar heb ik meer mensen dan in de jaren ervoor geholpen met hun signature story. Dat zag ik natuurlijk terug in mijn jaaromzet. Maar er is meer.

Zo zijn nu mensen uit Friesland of Zeeland veel makkelijker in staat om mijn trainingen te volgen en heeft het mij laten zien dat wat ik je offline leerde online nog belangrijker is. Want er is geen coach die na een jaar nog weg komt met een saai verhaal waar zij niet zelf honderd procent in gelooft. Er is geen trainer die een groep geboeid kan houden in een webinar als hij de taal van de groep niet spreekt en er is geen therapeut die nog wegkomt met vage vragen en een slechte online presence. Dus juist nu is het tijd om je verhaal te gaan pakken, ervoor te staan en het in te zetten om door dat dubbele scherm dat je moet overbruggen heen te stralen. Als je dat doet, zul je zien dat je straks offline nog veel meer succes boekt, omdat je weet wat je missie is, waar je voor staat en dat precies in de juiste vorm – zonder trucjes – technisch en met bezieling en inspiratie kan overbrengen.

Hoe ga jij om met jouw online presence? 


Tags


Deze artikelen zijn wellicht ook interessant:

Zichtbaar met een onzichtbaar handicap

Drie keer is scheepsrecht

Laat een berichtje achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}