‘Mama, luister, luister! Weet je wat ik heb meegemaakt?’ Kleine kinderen beginnen er al mee. Ze komen rennend op hun ouders of vriendjes en vriendinnetjes af en delen hun verhalen. Hun ervaringen, het avontuur van de dag. In de loop van je bestaan verzamel je honderden van die verhalen.
De wil om die avonturen direct te delen, is groot. Misschien denken we nog even na over die ander voordat we het vertellen, maar zelfs dat is niet altijd zo. De stap die we overslaan en die belangrijk is voor het vinden van je signature story en je kernverhalen, is het delen van het verhaal met jezelf. Van binnen naar buiten.
Door je eigen verhalen aan jezelf te vertellen en op te schrijven, krijg je behalve een overzicht ook kijk op welke verhalen bepalend waren en welke niet. Je kunt zoeken naar de verhalen die echt verschil maakten. De verhalen die je vertellen wie je bent. Of wie je wilt zijn in de toekomst.
Een verhaal aan jezelf vertellen, heeft een totaal ander doel dan een verhaal vertellen aan een ander. Het verhaal aan jezelf is bedoeld om zelfonderzoek te doen, om te reflecteren op wie je bent en wat je heeft gebracht waar je nu staat. Wat zijn de dingen die je tegenhouden, wat zijn je belemmerende overtuigingen? Dit verhaal helpt je om erachter te komen waarom je doet wat je doet. Wat je missie is en wat je wil bereiken. Dit verhaal helpt je ook ontdekken waarom je op sommige vlakken nog niet bent waar je had kunnen zijn of bepaalde stappen nog niet hebt gezet.
Het verhaal dat je daarna aan de ander vertelt, heeft een heel ander doel. Dit verhaal is bedoeld om te inspireren, te motiveren of om iemand tot actie aan te zetten. Door jouw verhalen te vertellen, geef je de ander iets mee.
Door eerst naar binnen te keren en je verhaal aan jezelf te vertellen, zorg je ervoor dat het verhaal dat je vervolgens naar buiten toe deelt, vertelt hoe je het hebt doorleefd. Op die manier heeft je verhaal niet een alleen een rationele, maar ook een emotionele basis en kun je ook vanuit een ander standpunt luisteren naar die ander. Je maakt connectie met elkaar vanuit een diepere laag.
Is dat spannend? Absoluut! Ben je klaar om de diepte in te gaan met je eigen verhaal? Misschien nog niet. Maar als je dat bent, waag dan de sprong. Het zorgt voor een diepere, waardevolle connectie met jezelf, met je ondernemerschap en met je klant.
In mijn coachingstrajecten met ondernemers pakken we ook dit stuk aan, zodat je niet alleen jouw verhaal op de meest impactvolle manier kan presenteren, maar dat je ook echt sterk staat voor wie je bent. Interesse? Laat het me weten, dan plan ik met plezier een gratis 30 minuten gesprek met je in om met jou die diepere laag te ontdekken.