maart 9

Waarom ‘fake it till you make it’ niet werkt en wat wel!

0  comments

We twijfelen allemaal wel eens. Aan ons eigen kunnen, aan onze ambities, soms zelfs aan onze expertise. Ergens, diep vanbinnen, weet je allang dat je deze klant kan helpen of genoeg kennis hebt om die nieuwe cursus aan te bieden. En toch, die twijfel, die knaagt.

Ik heb het ook gehad in mijn loopbaan. Iedere keer als ik een nieuwe stap wilde zetten die groter was dan mijn gedachten aankonden, werd ik onzeker. ‘Ben ik er klaar voor,  kan ik dit wel doen?’ was zo’n gedachte die vaak opkwam. En toch deed ik het.

Kies voor echt

Als je angst laat regeren, blijf je in je comfort zone en bereik je je doelen niet. Om die doelen toch te bereiken hoor je vaak ‘fake it till you make it’. Daar ben ik het niet mee eens! Natuurlijk helpt ‘faken’ om die angst weg te drukken, maar als je kijkt naar je (online) presence, dan helpt dit niet. Als je niet zelf gelooft in wat je zegt, dan straal je dat ook niet uit. Daar prikken mensen zo doorheen. Je gaat pas echt stappen zetten als je jouw zelfleiderschap gaat ontwikkelen. Dat is ontzettend belangrijk als je jouw (online) presence een boost wil geven.

Hoe doe je dat?

Keer naar binnen. Kijk wie je echt bent en wat bij je past. Niks groter voordoen dan je bent, maar jouw verleden, heden en ambities omarmen. Vanuit die stevige basis ontwikkel je vervolgens een signature story die precies bij jou past. Want pas als je dicht bij jezelf durft te blijven en jezelf omarmt zoals je bent, zien mensen die authenticiteit en ben je geloofwaardig.

Blijf je ontwikkelen

Jezelf omarmen betekent niet dat je verder niets hoeft te doen. Het betekent dat je een stevige basis hebt als uitgangspunt en bewust kunt werken aan wie je wil worden om zo het bedrijf te krijgen waar jij van droomt. Zo herschrijf je het oude verhaal en maak je een nieuw verhaal, precies zoals jij wil dat het wordt. 

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Ik heb de afgelopen jaren met heel veel ondernemers aan hun (online) presence gewerkt. Daarin keerden we eerst naar binnen: wie ben je en wat wil je? Daarna vertaalden we die bevindingen in een signature story en een (online) podium presence. Die eerste stap, het naar binnen keren, vind je terug in mijn ‘This is me’-traject. Je signature story en echte online presence komt in het ‘Next level me-traject uitgebreid aan bod. Doe je mee? Kijk dan nu naar de mogelijkheden en werk aan jouw echte zelfleiderschap voor een geloofwaardige (online) presence.


Tags


Deze artikelen zijn wellicht ook interessant:

Niet iedereen is fan van Whitney Houston…of van jou

Het doel heiligt de middelen

Laat een berichtje achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}