Ze vraagt me naar mijn ideale klant. Ik krijg er een knoop van in mijn maag. Ik voel dat ik helemaal blokkeer en geen stap verder kon. Ik kan niet meer nadenken. En ik begrijp niet waarom dat gebeurt.
Met tranen in haar ogen vertelt ze mij hoe zij worstelt met het definiëren van haar ideale klant. Ze snapt helemaal niet waar de blokkade vandaan komt. Ze heeft er zoveel zin in en is zo goed op weg. Maar waar komt dit dan opeens vandaan?
Wekelijks spreek ik ondernemers, startende én ervaren, die (nog steeds) worstelen met het definiëren van hun ideale klant.
In de meeste gevallen heeft deze worsteling te maken met eigen processen. Iedere coach weet intussen dat jouw ideale klant het meest op jou lijkt. Dus als je zo “worstelt” om jouw ideale klant goed te omschrijven, zou dat misschien iets kunnen zeggen over waar jij zelf staat? Wat heb je zelf nog op te ruimen? Welke belemmerende overtuigingen mag je zelf loslaten? Is het echt dat je nog zelf aan de slag moet op dat interne stuk? Of ben je misschien juist blijven hangen in een oud beeld terwijl je juist al veel verder bent?
Ook dit proces is van grote invloed op jouw verhaal. Of liever gezegd, jouw verhaal is van grote invloed op het vinden van jouw ideale klant.
Natuurlijk willen we allemaal dat het snel gaat en het liefst met zo min mogelijk moeite en pijn. Wel, ik heb nieuws voor je: dat gaat niet gebeuren. Het kost moeite, het gaat pijn doen en je gaat het niet leuk vinden. Maar… dat gaat allemaal voorbij wanneer je eenmaal doorzet. En dan komt het moment dat je wél blij bent. Als je je eigen processen hebt doorlopen, je eigen draken hebt verslagen en je verhaal hebt durven herschrijven, krijg je eindelijk al die mooie klanten, jouw ideale klanten van wie je blij wordt. Dat is het moment waarop je gaat shinen en jouw bedrijf nog meer gaat groeien.
Moeite met ideale klant? Schrijf de pijnen nog een keer op en voel bewust wat er bij jou van binnen gebeurt. Loop jij nog steeds te worstelen met jouw ideale klant waardoor jouw bedrijf niet of op een laag pitje draait? Kom in actie! Natuurlijk kan je wachten tot januari om dit als één van je goede voornemens op je lijstje te plaatsen. Maar waarom zou je er niet voor zorgen dat je in januari al een goed en krachtig, nieuw verhaal hebt waarmee je echt verder kunt bouwen aan een succesvol bedrijf? Aan jou de keus!
Zou het je helpen als ik met je meedenk? Vraag dan vandaag nog een gratis adviesgesprek aan. Doen, hè!
Dan spreken wij elkaar binnenkort.